Friday, March 20, 2009


Pengenalan Siri Young Aisyah: Pindah Rumah


Manuskrip Pindah Rumah sebenarnya telah siap bulan September 2008 yang lalu. Ingat lagi, ketika itu umat Islam sedang berpuasa, dan Kak Idah berjaya menyiapkan dua minggu sebelum menyambut raya. Rasa lega yang tak terhingga. Dalam kepenatan berpuasa dan menguruskan keluarga, alhamdulillah dapat menyiapkan dengan cepat.


Novel ini berkonsep novel campur komik. Bagi setiap bab, ada dipaparkan komik berkisar cerita Aisyah Sofia juga . Sudah tentu adik-adik gemar dengan konsep ini. Harap-harap dapat diterima dengan baik.


Pada mulanya, pelukis komik ini adalah Abang Jonos, tetapi atas sebab tertentu, dia tidak dapat meneruskan kerja-kerja melukis. Jadi projek pertama yang sepatutnya siap pada Disember 2008 tergendala. Jadi Siri Aisyah Sofia belum boleh menemui adik-adik semua pada tahun lalu. Mungkin ada hikmahnya, kenalah Kak Idah bersabar.


Dan akhirnya atas usaha penat jerih editor kecil molek, Ustazah Assyura, maka dia pun bertemu dengan pengganti Abang Jonos yang boleh melukis komik untuk novel itu. Uhh! Kak Ida pun bersyukur! Apatah lagi, lukisannya sungguh cantik. Tahniah untuk Abang Reja. Kak Ida belum pernah bertemu dengannya tapi Kak Idah yakin dia boleh yang terbaik. Dan hasilnya, adik-adik lihat lukisannya, cantik kan!!
Teringin juga hendak suruh Abang Reja lukis potret untuk Kak Idah. Alahai bilalah agaknya? Mungkin Kak Idah berkesempatan bertemu dengannya semasa pesta buku antarabangsa nanti yang akan diadakan pada 17 April ini.
Adik-adik hendak tahu, kalau tak nak tahu pun, Kak Idah hendak beritahu juga! Novel Kanak-kanak Siri Young Aisyah ini adalah dibawah penerbitan PTS Islamika. Kiranya, ini adalah produk sulung PTS Islamika dalam bentuk atau genre novel. Sudah tentu watak-wataknya adalah kanak-kanak! Nanti Kak Idah cerita satu persatu setiap watak yang hadir dalam novel itu. Tunggu!!!


No comments:

Post a Comment